hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > نقش طلایی بانوان در مدیریت مصرف آب

نقش طلایی بانوان در مدیریت مصرف آب

وضعیت منابع آب و شیوه‌های مصرف، آینده بشر را با ترس‌ها و امیدهایی همراه کرده است تا آنجا که می‌توان گفت که يکي از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه بشري در عصر حاضر، به دست آوردن آب کافی و باکيفيت است.

وضعیت منابع آب و شیوه‌های مصرف، آینده بشر را با ترس‌ها و امیدهایی همراه کرده است تا آنجا که می‌توان گفت که يکي از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه بشري در عصر حاضر، به دست آوردن آب کافی و باکيفيت است. در واقع رشد بی‌رویه جمعيت و گسترش بخش‌های کشاورزي و صنعت، موجب افزايش تقاضا و سبب ايجاد بحران‌های جدی در حوزه منابع آب شده است. ما نیز در بسیاری از نقاط کشور با چالش‌ها و مشکلاتی در حوزه حفاظت و استفاده صحیح از منابع آبی دست‌به‌گریبان هستیم. چالش‌هایی که می‌توانند مخاطرات اساسی برای ادامه زندگی به همراه بیاورند.
از گذشته‌های دور، بانوان عضو تأثیرگذار و دارای نقشی محوری در رابطه با مسائل مربوط به آب و مدیریت مصرف آب بوده‌اند. حضور زنان در نقش‌های مادری، همسری، تعلیم و تربیت نسل بعد و نقش‌های اجتماعی مؤید این مطلب است. زنان به عنوان همسر، مادر و دختر خانواده، در جریان توزیع نقش‌های زندگی خانوادگی و در پی فعالیت‌هایی چون طبخ و نظافت و شستشو، رفتارهای صحیح مصرف را بیش از دیگران به نمایش می‌گذارند.
باید در نظر داشت برای آن‌که آب برای شرب و مصارف خانگی مناسب باشد باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و این بدان معناست که منابعی که در این بخش می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد بسیار محدودتر بوده و همچنین الزام است تا مراحل مختلف و هزینه و زحمت قابل‌توجهی صرف شود تا آب به صورتی که برای استفاده شرب مناسب باشد در اختیار ما قرار گیرد. علاوه بر این، نباید از نظر دور داشت که آب شرب شهری دارای اهمیت حیاتی است و صرفه‌جویی در آن نقش غیرقابل مقایسه‌ای با مصرف آب در بقیه بخش‌ها دارد و در این بخش مدیریت مصرف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
مدیریت مصرف آب یکی از شاخه‌های مدیریت انرژی محسوب می‌شود و می‌تواند در مجموعه‌ای وسیع، اقدامات مؤثری را در خصوص الگوی مصرف آب و بهینه‌سازی آن معمول دارد که نهایتا منجر به کاهش نیاز انرژی نیز خواهد شد.
قطعا این راهکارها بر اساس مشخصات محلی متفاوت خواهد بود ومتاثر از شرایط اقلیمی، وضعیت اقتصادی و بستر فرهنگی آن منطقه است و تابع تقاضا (مصرف) آب شرب از متغیرهای نظیر تعرفه آب بهاء، درآمد سرانه، تعداد روزهای گرم سال، سطح عرصه و اعیان ساختمان‌ها، مشخصات هیدرولیکی و بهداشتی آب توزیع شونده و ... خواهد بود.
نکته مهم در اجرای روش‌های مدیریت مصرف نگاه ویژه به بانوان و کودکان است زیرا این دو قشر در صورت فراگیری آموزش‌های صحیح و دقیق می‌توانند کمک بسیار زیادی به کاهش مصرف آب داشته باشند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
احمدرضا منزه
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد